سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قطره ای از فضایل حضرت عباس(ع)

امام صادق(ع):عموی من عباس بن علی(علیهما السلام) بصیرتی نافذ و ایمانی استوار داشت. اعیان الشیعه،جلد7،صفحه42 

فضایل «ابوالفضل»

نگاهى از سر تأمل و بصیرت بر دایرةالمعارف صفات ابوالفضل(ع)، شناختى بیشتر و صفایى افزون نصیب انسان مى‏کند. منظومه‏اى از فضایل ارجمند و آسمانى مقابل دیدگان نمایان مى‏شود و انبوه برجستگیهاى چشمگیر و مقدّس در وجود فردى غیر معصوم دیده مى‏شود.

در این میان، اطاعت بى‏چون و چرا در ولایت و پیروى تمام عیار در امامت چون مشعلى فروزنده به چشم مى‏خورد. ابوالفضل(ع) که در گلستان سه امام پرورش یافت، علاوه بر صفات خانوادگى و کمالات ارثى، خود نیز شاگردى کوشا در کسب فضایل پدر و برادران بود و پس از آنان مظهر صفات پسندیده محسوب مى‏شد. بدین جهت، گذرگاههاى سخت امتحان را با موفقیت طى کرد و کامیاب و موفق به قله‏هاى تکامل و ترقى دست یافت.

پاره‏اى از فضایل ابوالفضل(ع) را بررسى مى‏کنیم تا کام جان خود را با جرعه‏اى از آن‏همه ارزشهاى اخلاقى شیرین نموده، توفیقى در کسب این صفات به‏دست آوریم:

1- ایمان، یقین و بصیرت

شخصیت عباس(ع) با ایمان به خداوند، یقین سرشار و بصیرت بسیار، پى‏ریزى شده بود. او در آغوش پدر و دامان مادر فرا گرفت که ابتدا باید ایمان خود را به کاملترین مرتبه و یقین خویش را به بهترین درجه رسانده و با نگرش دقیق بصیرتى ژرف پیدا کند و در پى آن نیّتى زلال و عملى صالح به‏دست آورد.

از این‏رو بینشى تابناک داشت و در لغزشگاههاى فکرى، کوچکترین خطایى از او دیده نمى‏شد. هنگام نرمش و زمان خشونت را به خوبى مى‏دانست و در مهلکه‏هاى ستیز و نبرد خاطرات پربارى از خود باقى مى‏گذارد. دیدگان پرنورش اعماق حقایق را مى‏دید و قلب پر فروغش پرده‏هاى ابهام و تردید را کنار مى‏زد.

آنجا که حکومت امویان توفانى سهمگین براى اسلام و مسلمین بود، عباس در راه دفع این خطر جهاد کرد و چون هنگامه حمایت از ولایت و امامت فرا رسید، بدون هیچ سخن در اختیار امام زمان خود بود.

دشمن که جلوه‏هاى گوناگون و چشمگیر شخصیّت عباس(ع) را باور داشت، بیشترین همّت خود را در جداسازى وى از امام حسین(ع)صرف کرد تا بدین وسیله ضربه‏اى سهمگین از درون بر سپاه حسین(ع)وارد کند. اما دیدگان بصیرت‏آمیز و قلب پر ایمان عباس(ع)، امان نامه‏ها و وعدهاى پول و مقام را سرابى بیش ندانست و با یقین سرشار تا آخرین لحظه ایستادگى کرد.

امام صادق(ع) که از بلندى آگاهى و معرفت خویش به اوصاف ابوالفضل(ع) مى‏نگرد، نخستین فضیلت وى را بصیرت بسیار و ایمان راسخ مى‏شمرد؛ صفتى که بنیان تمام فضایل محسوب مى‏شود و در آرمان‏دهى آنها، نقشى ژرف و به سزا دارد.

2- شجاعت

شجاعت صفت سعادتمندان عالم است که در برابر حوادث گوناگون، با مقاومتى پر صلابت، هیچ‏گاه ضعف و زبونى به خود راه نمى‏دهند و با خروشى مقدّس، موانع راه را کنار زده، ابتدا بر دشمن درون و سپس بر دشمن بیرون غلبه پیدا مى‏کنند و از جُبن و ترس خلاصى یافته و در ورطه تهور و بى‏باکى قرار نمى‏گیرند. اینان به عالى‏ترین درجه اعتدال دست یافته و چون ستاره‏هاى فروزان در آسمان زندگانى خود مى‏درخشند.

عباس(ع) فرزند شجاعترین مرد روزگار بود و افزون بر آن تکیه بر وراثتى چشمگیر از سوى مادر داشت. او با تلاش خویش به استعدادهاى بالقوه خود فعلیّت بخشید و با صفات اکتسابى، دلاورى کم نظیر در زمان خود شد. مجسمه‏اى از شجاعت گردید و در هیچ جنگى رعب و وحشت در خود راه نمى‏داد. آنچه در گذر زمان از پدر آموخته بود در روز عاشورا به همگان تعلیم داد و در حادثه کربلا، قهرمانى جهانى و جاودان براى همیشه تاریخ گردید. از این‏رو قرنهاى بسیارى مى‏گذرد و ابوالفضل(ع)ضرب‏المثل شجاعت، مردانگى و مقاومت محسوب مى‏شود.

مرحوم سید جعفر حلّى در اشعار ارزشمند خود شجاعت عباس را اینگونه به تصویر کشیده است:

«چهره دشمن از ترس مرگ عبوس شده بود و عباس در آن میان خندان و متبسم بود.

اگر قضاى حتمى نبود با نیروى شمشیر عباس، هستى محو مى‏شد اما خداوند هر آنچه حکم کند و بخواهد محقق خواهد کرد.»

و دیگرى این‏سان صفات عباس را بیان مى‏کند:

«او در همه‏جا پرچم جهاد است و در لحظه دیدار دشمن نمونه پایدارى است. بزرگوارى و مناعت، هیبت و عزت را از على به ارث برده است. در هر حادثه‏اى دلش محکم و استوار است و دل هر بیننده‏اى را مى‏لرزاند.»