سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احکام روزه و روزه داری (بخش نهم)

سلام به خدمت دوستان عزیزم؛

با توجه به اینکه به ماه مبارک رمضان نزدیک میشویم این فکر به ذهنم زد که احکامی که در مورد مسائل روزه بیان شده است را برای مخاطبان عزیز روی بلاگ قرار دهم تا اگر نتوانستیم که به رساله ها رجوع کنیم،همینکه در اینترنت میگردیم به احکام این ماه عظیم هم آگاه بشویم.

ضمناً باید عرض کنم که در این پست ها بنده فقط مطالب کلّی را درج کرده ام، اما اگر شما عزیزان سؤالاتی داشتید که مسائل ریزتری را شامل میشد،آنها را در قسمت نظرات برایم بفرستید تا انشاالله پاسخ آنها را نیز در پست های ویژه ای حد اکثر ظرف 24 ساعت برایتان در بلاگ قرار دهم.

برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) 3 صلوات ختم بفرمایید

مبطلات روزه ( فرو بردن تمام سر در آب)

 

1617- اگـر روزه دار عمدا تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقى بدن او ازآب بیرون بـاشد بنا بر احتیاط واجب روزه اش باطل مى شود ولى اگر تمام بدن را آب بگیرد و مقدارى از سر بیرون باشد، روزه باطل نمى شود.

1618- اگر نصف سر را یک دفعه ونصف دیگر آن را دفعه دیگر در آب فرو برد که هیچ وقت تمام سر زیر آب نباشد، روزه اش باطل نمى شود.

1619- اگر قصد داشت که سر را زیر آب فرو ببرد و شک کرد که تمام سرزیرآب رفت یانه، بنا بر احتیاط واجب روزه اش باطل است.

1620- اگر تمام سر زیر آب برود ولى مقدارى از موها بیرون بماند، روزه باطل مى شود.

1621- اگـر سـر را در گلاب فرو برد بنا بر احتیاط واجب روزه باطل مى شود. چنانکه احـتـیـاط واجب آن است که سر را در آب هاى مضاف دیگر هم فرو نبرد ولى در چیزهاى دیگر که روان است اشکال ندارد.

1622- اگر روزه دار بى اختیار در آب بیفتد وتمام سر او را آب بگیرد یافراموش کند که روزه است وسر را در آب فرو برد، روزه اش باطل نمى شود.

1623- اگر با اطمینان به این که آب سر او را نمى گیرد، خود را در آب بیندازد وآب تمام سر او را بگیرد، روزه اش اشکال ندارد.

1624- اگر فراموش کند که روزه است وسر را در آب فرو برد، یا دیگرى به زور سر او را در آب فرو برد، چنانچه در زیر آب یادش بیاید که روزه است یا آن کس دست خود را بردارد، باید فورا سر را بیرون آورد و چنانچه بیرون نیاورد بنا براحتیاط واجب روزه اش باطل مى شود.

1625- اگر فراموش کند که روزه است و به نیت غسل سر را در آب فرو برد،روزه و غسل او صحیح است.

1626- اگر بداند که روزه است و عمدا براى غسل کردن سر را در آب فرو برد چنانچه روزه او مثل روزه رمضان واجب معین باشد، روزه و غسل هر دو باطل است و اگر روزه مستحب باشد یا روزه واجـبـى بـاشـد کـه مـثل روزه کفاره وقت معینى ندارد و تمام کردن آن واجب نباشد غسل صحیح و روزه باطل مى باشد.

1627- اگر براى آن که کسى را از غرق شدن نجات دهد، سر را در آب فرو برد اگر چه نجات دادن او واجب باشد، روزه اش باطل مى شود.

رساله عملیه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (دامت برکاته)

 

1618- اگـر روزه دار عـمـدا تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقى بدن او از آب بیرون باشد، روزه اش بـنابر مشهور باطل مى شود، ولى بعید نیست که این کار روزه را باطل نکند، اگر چه کراهت شدید دارد و رعایت احتیاط در صورت امکان بهتر است.

1619- اگر نصف سر را یک دفعه و نصف دیگر آن را دفعه دیگر در آب فرو برد، روزه اش هیچ اشکالى ندارد.

1620- اگر تمام سر زیر آب برود اگر چه مقدارى از موها بیرون بماند، همان حکمى را که در مساله 1618 گفته شد دارد.

1621- سـر فـرو بردن در غیر آب از چیزهاى روان مانند شیر به روزه هیچ ضررى ندارد، و هم چنین است فرو بردن سر در آب مضاف.

1622- اگـر روزه دار بى اختیار در آب بیفتد و آب تمام سر او را بگیرد، یا فراموش کند که روزه است و سر در آب فرو برد، روزه او هیچ اشکالى ندارد.

1624- اگـر فـراموش کند که روزه است و سر را در آب فرو برد، چنانچه در زیر آب یادش بیاید که روزه است، بهتر آن است که فورا سر را بیرون آورد ولى چنانچه بیرون نیاورد، روزه اش باطل نمى شود.

1626- اگر روزه دار به نیت غسل سر را در آب فرو برد، روزه و غسل او هر دو صحیح است.

رساله عملیه حضرت آیت الله سیستانی (دامت برکاته)

 

1368- غواصان اگر سر خود را در کلاهک پنهان کنند و با آن زیر آب روند روزه آنها صحیح است.

رساله عملیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته)

 

1690- اگر بداند که روزه است و عمداً براى غسل سر خود را در آب فرو برد، چنانچه روزه او مثل روزه کفاره روزه واجبى باشد که وقت معینى ندارد، غسل صحیح و روزه باطل مى باشد؛ ولى اگر روزه او واجب معین باشد، اگر با فرو بردن سر در آب قصد غسل کند، روزه او باطل است و بنابر احتیاط واجب، غسل او نیز باطل مى شود، مگر آن که در زیر آب یا در حال خارج شدن از آب، نیت غسل کند که در این صورت غسل او صحیح است؛ و اگر روزه ماه رمضان باشد، هم غسل و هم روزه او باطل است، مگر آن که در همان زیر آب توبه نماید و در حال خارج شدن از آب، نیت غسل کند که در این صورت غسل او صحیح است.

1693- زن روزه دار علاوه بر این که نباید سر خود را زیر آب فروببرد، بنابر احتیاط باید از نشستن در آب نیز خودارى نماید.

رساله عملیه حضرت آیت الله موسوی اردبیلی (دامت برکاته)

 

منبع :2taii.mihanblog.com