ویژه نامه شهادت امام موسی کاظم(ع)

امام کاظم (ع) : علمی که یا گرفتن آن بیش از علوم دیگر بر تو لازم است آن عملی است که خیر و صلاح قلبت را به تو ارائه کند و آخرت تو را اصلاح نماید.       مستدرک الوسائل جلد 2 صفحه 355

امام موسی کاظم (ع) : سعی کنید که دین خدا و دستوراتش را بشناسید و از مقررات آن آگاه گردید و گرنه در نزد خدا و ملائکه و مومنین همانند صحرانشین های نادان و بی فرهنگ خواهید بود.   بحارالانوار جلد 17 صفحه 208

امام کاظم (ع) : هر عبادتیکه از برای خدا کنی در آن عبادت پیش نفس خود صاحب تقصیر باش بدرستیکه بندگان همه در عملهائیکه میکنند میان خود و خدا مقصرند مگر کسی که خدا او را معصوم گردانیده باشد. عین الحیوه صفحه 182


امام موسی کاظم (ع) : اگر یکی از جوانان شیعه را بیابم که در احکام و دستورات دینی اش مطالعه نمی کند و درصدد یادگیری آنها و شناخت دین نیست او را بیست تازیانه خواهم زد.   بحارالانوار جلد 17 صفحه 208

 امام کاظم (ع) : محمد بن فضیل گوید به امام (ع) عرض کردم به من خبر میرسد که یکی از برادرانم مرتکب عمل زشتی شده که من از انجام آن ناراضی ام وقتی من از خودش در این باره پرسش میکنم انکار مینماید در صورتی که آنان که به من این خبر را داده اند مورد وثوق و اعتماند حضرت در پاسخ فرمودند : ای محمد گوش و چشم خود را بر ضرر برادرانت تکذیب کن حتی اگر شهودی نزد تو گواهی دادند ترتیب اثر مده و گفته برادر مومن ات را بپذیر و سخن آنانرا رد کن مبادا چیزی را که مایه زشتی و آبروریزی اوست در میان مردم نشر دهی و شرف انسانیش را در هم بکوی که در این صورت شامل این آیه از کتاب  خدا میشوی سوره 24 آیه 19 : آنکسانی که دوست دارند گناه و فحشاء در میان مردم پراکنده و شایع شود در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهند داشت.  تفسیر برهان جلد 2 صفحه

730

امام کاظم (ع) : عمل نیک خویش را بسیار مشمارید و گناه اندک خویش را کم نشمارید زیرا گناه اندک اندک جمع میشود و بسیار میشود. کافی جلد 4 صفحه 426

امام کاظم (ع) : کسی که صلوات بر پیغمبر و آلش میفرستد معنایش این است که با میثاق و عهدی که در عالم در پروردگار از ایشان درباره نبوت رسول الله و ولایت ائمه اطهار (ع) تجدید به بیعت مینماید و آن را یاد آوری میکنند. تفسیر جامع جلد 5 صفحه 371

امام کاظم (ع) : در تفسیر آیه 20 سوره لقمان (( خدا تمام کرد برای شما نعمت های ظاهر و باطن خود  را )) فرمودند منظور نعمت ظاهر امامان آشکارند و منظور از نعمت باطن امام غائب مهدی آل محمد (ص) است.   تفسیر جامع جلد 5 صفحه 292

امام کاظم (ع) : هیچ چیزی شیطان و لشکر او را مجروح و خسته نمیکند مثل زیارت برادر مومن از برای خدا به درستی که دو مومن که با یکدیگر ملاقات میکنند و خدا را یاد مینمایند و بعد از آن فضایل ما اهل بیت را یاد میکنند گوشتهای روی شیطان تمام می ریزد و از بسیاری غمی که به او میرسد بفریاد می آید ملائکه آسمانها و خازنان حال او را میربایند و بر او لعنت میکنند پس بر زمین می افتد و وامانده و رانده میشود.   عین الحیوه صفحه 233

امام کاظم (ع) : پدرم به یکی از پسرانش گفت : از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز ، زیرا که این دو ، تو را از رسیدن به بهره دنیا و آخرتت باز می دارند. وسائل الشیعه جلد 12 صفحه 37 الی 38

امام کاظم (ع) : نصر بن قابوس گوید ، از امام ششم شنیدم که میفرمود : منجم ملعون است ، جادوگر ملعون است ، زن خواننده ( آوازه خوان ) ملعون است ، کسی که زن آوازه خوان و خواننده را جا دهد نیز ملعون است ، و کسی که نیز از مزد و کسب آن زن خواننده بخورد ملعون است. 

فرمود : منجم مانند کاهن است و کاهن چون جادوگر و جادوگر کافر است و کافر در دوزخ است.

مصنف این کتاب گوید : منجم ملعون آن است که عقیده دارد آسمان قدیم است و به آفریننده آن و خدایی که آن را ساخته عقیده ندارد.

شرح : کاهن کسی است که غیب گویی میکند و خود را با جن مربوط می داند و بعید نیست رمالی و فال بینی و شانه بینی و کف بینی هم که بعضی وسیله غیب گویی میکنند از این قبیل باشد.

خصال الصدوق جلد 1 صفحه 267 سه چیز نشانه اجابت دعا است . امام کاظم (ع) میفرمایند : چون تنت لرزید ، و اشکت روان شد ، و دلت ترسید ، به رحمت حق امیدورا باش که تیرت به هدف رسیده. ( یعنی دعایش مستجاب میشود ) خصال الصدوق جلد 1 صفحه 110

حضرت ابى الحسن (کاظم ) علیه السلام  فرمود: همانا دعاء برمى گرداند آن چه را مقدر شده و آنچه را مقدر نشده ، عرض کردم : مقدر شده را دانستم مقدر نشده کدام هست ؟ فرمود: تا اینکه تقدیر در مورد آن نشود.  اصول کافى جلد 4 صفحه  215

حضرت ابوالحسن (حضرت کاظم و یا حضرت رضا علیهما السلام ) فرمود: چون نماز مغرب را خواندى پایت را نکش و با کسى سخن مگو تا صدبار بگوئى : ((بسم اللّه لرحمن الرحیم ، لا حول و لا قوة الا باللّه العلى العظیم )) و صد بار هم پس از نماز صبح بگو، پس هر که آنرا گوید خداوند از او صد نوع از انواع بلا دفع کند که از آن انواع است : پیسى و خوره و (بلائى که از) شیطان و سلطان (رسد).اصول کافى جلد 4 صفحه  304