سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احکام روزه و روزه داری (بخش ششم)

سلام به خدمت دوستان عزیزم؛

با توجه به اینکه به ماه مبارک رمضان نزدیک میشویم این فکر به ذهنم زد که احکامی که در مورد مسائل روزه بیان شده است را برای مخاطبان عزیز روی بلاگ قرار دهم تا اگر نتوانستیم که به رساله ها رجوع کنیم،همینکه در اینترنت میگردیم به احکام این ماه عظیم هم آگاه بشویم.

ضمناً باید عرض کنم که در این پست ها بنده فقط مطالب کلّی را درج کرده ام، اما اگر شما عزیزان سؤالاتی داشتید که مسائل ریزتری را شامل میشد،آنها را در قسمت نظرات برایم بفرستید تا انشاالله پاسخ آنها را نیز در پست های ویژه ای حد اکثر ظرف 24 ساعت برایتان در بلاگ قرار دهم.

برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) 3 صلوات ختم بفرمایید

 

مبطلات روزه (استمنا= انسان با خود کارى کند که منى از او بیرون آید)

1597- اگر روزه دار استمنا کند یعنى: با خود کارى کند که منى از او بیرون آید، روزه اش باطل مى شود.

1598- اگر بى اختیار منى از او بیرون آید، روزه اش باطل نیست ولى اگرکارى کند که بى اختیار منى از او بیرون آید، روزه اش باطل مى شود.

1599- هر گاه روزه دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم مى شود- یعنى:در خواب منى از او بیرون مى آید، بنا بر احتیاط مستحب نخوابد، ولى اگر بخوابدروزه اش باطل نمى شود.

1600- اگر روزه دار درحال بیرون آمدن منى از خواب بیدار شود، واجب نیست از بیرون آمدن آن جلو گیرى کند.

1601- روزه دارى که محتلم شده، مى تواند بول کند وبه دستورى که درمساله 73 گفته شد، استبرا نماید اگر چه بداند بواسطه بول یا استبرا کردن باقیمانده منى از مجرى بیرون مى آید.

استبرا

(*مسأله 73- استبرا عمل مستحبى است که مردها بعد از بیرون آمدن بول انجام مى دهند، براى آن کـه یقین کنند بول در مجرى نمانده است و آن داراى اقسامى است و بهترین آنها این است که بعد از قـطـع شـدن بول، اگر مخرج غائط نجس شده،اول آن را تطهیر کنند، بعد سه دفعه با انگشت میانه دست چپ از مخرج غائط تابیخ آلت بکشند و بعد، انگشت شصت را روى آلت و انگشت پهلوى شـصـت را زیـرآن بـگـذارنـد و سـه مـرتـبـه تا ختنه گاه بکشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشاردهند.

75- اگر انسان شک کند استبرا کرده یا نه و رطوبتى از او بیرون آید که نداندپاک است یا نـه، نـجـس مـى باشد و چنانچه وضو گرفته باشد باطل مى شود ولى اگرشک کند استبرائى که کرده درست بوده یا نه و رطوبتى از او بیرون آید که نداند پاک است یا نه پاک مى باشد، وضو را هم باطل نمى کند.

78- براى زن استبرا از بول نیست و اگر رطوبتى ببیند و شک کند پاک است یا نه، پاک مى باشد، وضو و غسل او را هم باطل نمى کند.)

 

1602 -روزه دارى که محتلم شده، اگر بداند منى در مجرى مانده و درصورتى که پیش از غسل بول نکند بعد از غسل منى از او بیرون مى آید، بنابر احتیاطواجب باید پیش از غسل بول کند.

1603- کسى که مى داند که اگر عمدا منى از خود بیرون آورد روزه اش باطل مى شود، در صـورتـى کـه بـه قصد بیرون آمدن منى با کسى بازى و شوخى کندروزه اش باطل مى شود و باید قضاى آن را بجا آورد، اگر چه منى از او بیرون نیاید، واگر منى بیرون آید علاوه بر قضا کفاره نیز بر او لازم مى شود و در هر دو صورت درماه رمضان باید در بقیه روز از آنچه روزه را باطل مى کند خوددارى نماید.

1604- اگـر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منى با کسى بازى و شوخى کند، چنانچه اطـمـیـنان دارد که منى از او خارج نمى شود، اگر چه اتفاقا منى بیرون آیدروزه او صحیح است، ولى اگر اطمینان ندارد، در صورتى که منى از او بیرون آید،روزه اش باطل است.

رساله عملیه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (دامت برکاته)

 

1597- اگر روزه دار استمنا کند (معناى استمنا در مساله 1581 گذشت)، روزه اش باطل مى شود.

معنی استمنا: استمناء آن است که انسان با خود یا دیگرى غیر از جماع کارى کند که منى از او بیرون آید.

1598- اگر بى اختیار منى از انسان بیرون آید، روزه اش باطل نیست.

1599- هـرگـاه روزه دار بـدانـد که اگر در روز بخوابد محتلم مى شود، یعنى در خواب منى از او بیرون مى آید، جایز است بخوابد، هر چند به سبب نخوابیدن به زحمت نیفتد، و اگر محتلم شود، روزه اش باطل نمى شود.

1601- روزه دارى که محتلم شده، مى تواند بول کند، اگر چه بداند به واسطه بول کردن باقیمانده منى از مجرى بیرون مى آید.

1602- روزه دارى کـه مـحـلتم شده، اگر بداند منى در مجرى مانده، و در صورتى که پیش از غسل بول نکند بعد از غسل منى از او بیرون مى آید، احتیاط مستحب آن است که پیش از غسل بول کند.

1603- کـسـى که به قصد بیرون آمدن منى بازى و شوخى کند، اگر چه منى از او بیرون نیاید، باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و قضا هم بنماید.

1604- اگـر روزه دار بـدون قصد بیرون آمدن منى مثلا با زن خود بازى و شوخى کند، چنانچه اطمینان دارد که منى از او خارج نمى شود، اگر چه اتفاقا منى بیرون آید روزه او صحیح است ولى اگر اطمینان ندارد، در صورتى که منى از او بیرون آید روزه اش باطل است.

رساله عملیه حضرت آیت الله سیستانی (دامت برکاته)

   

1585- اگر روزه دار استمناء کند یعنی با خود کاری کند که منی از او بیرون آید ، روزه اش باطل می شود .

1586- اگر بی اختیار منی از او بیرون آید ، روزه اش باطل نیست ، ولی اگر کاری کند که بر حسب عادت او بی اختیار منی بیرون آید ، روزه اش باطل می شود .

1589- روزه داری که محتلم شده ، می تواند بول کند و به دستوری که در مساله 72گفته شد ، استبراء نماید ، ولی ، اگر بداند به واسطه بول یا استبراء کردن باقی مانده منی از مجری بیرون می آید در صورتی که غسل کرده باشد نمی تواند استبراء کند .

*دستور استبراء در ابتدای همین پست بیان شده است.

1591- اگر به قصد بیرون آمدن منی کاری بکند چه منی از او بیرون بیاید یا نیاید روزه اش باطل است .

1592- اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمد منی با کسی بازی و شوخی کند در صورتی که عادت نداشته باشد که بعد از بازی و شوخی منی از او خارج شود اگر چه اتفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است . ولی اگر شوخی را ادامه دهد تا آنجا که نزدیک است منی خارج شود و خودداری نکند تا خارج گردد روزه اش باطل است .

رساله عملیه حضرت آیت الله نوری همدانی (دامت برکاته)

منبع : 2taii.mihanblog.com